Kombinasjon av farger i interiørdesign

 
AdobeStock_272776073.jpeg
 

Valg av riktig fargekombinasjon kan komplett forandre et rom

Grunnet til at det er viktig å ta hensyn til fargevalgene når det kommer til interiøret kan virke opplagte. Det skal se pent ut. Men hvordan fargene velges på riktig vis, og hva som passer med hva, er et mer filosofisk spørsmål, som ikke kun har ett godt svar. Ved valget av farge er målet å finne en balanse eller en harmoni, hvor det tas hensyn til din smak, hva rommene skal brukes til, og hva som fungerer godt i sammenhengen.

AdobeStock_181100058.jpeg
 

Grunnlaget for fargeteorier

For å forstå fargeteori begynner vi med fargehjulet, som viser og primærfarger, rødt, gult og blått, som ikke kan lages ved å blande andre farger. Overgangsfargene mellom disse er en blanding av primærfargene; grønt, oransje og lilla, Disse kalles gjerne sekundærfarger. Dertil kommer det som kalles tertiærfarger, som betegnes av blandingsforhold som ikke er 50 / 50 mellom primærfargene, det vil si en blanding av en primærfarge og en sekundærfarge.

Dertil kommer også fargetonen, hvor du kan velge mellom lysere og mørkere, eller sterkere, farger.

Kombinasjonen av komplementærfarger, som står direkte ovenfor hverandre på fargehjulet, sørger for eksempel for en harmonisk kontrast. –Selv om det ikke alltid er like moderne å kombinere gult med lilla, eller blått og oransje i like mengdeforhold, kan komplementærfarger virke oppfriskende om de fordeles riktig.

AdobeStock_12175227.jpeg
 

Fargevalg sørger for assossiasjoner og for hvordan folk påvirkes av et rom

Fargeteorier kan deretter bygges ut, når det kommer til direkte assossiasjoner og psykologi, så vel som når det kommer til hvilke fargegrupper som passer sammen rent estetisk.

Farger og stemninger passer sammen, men dette er noe som varierer fra kultur til kultur, og det kommer gjerne inn litt personlig kontekst også.

Blåtoner kan gjerne være litt kalde, mange kjenner en ro og effektivitet i forbindelse med fargen. Samtidig går fargen godt sammen med hvitt og med gultoner eller jordtoner. Et rom som skal holde hodet kaldt kan da også settes opp i et arktisk fargemønster, gjerne med grønntoner, blåtoner, kanskje ispedd polarhvitt eller antrasitt. Fargekombinasjonen passer godt for arbeidsrom, men også for soverommet.

Røde toner er en direkte motsetning, og understreker gjerne varme, appetitt og en varm mottakelse. Se for deg en middelhavsatmosfære med brent rød taksten, og røde fliser, et glass rødvin og en lys gul solnedgang, så merker du sikkert hvordan følelsen vokser i magen. De røde tonene lar seg lett kombineres med sort, som vi ofte ser i asiatiske kjøkken, eller med hvit kalk, slik vi ofte finner det langs Middelhavet. Fargen egner seg godt for kjøkken og spisestue. I en noe nedtonet grad passer den varme retningen også for stuen.

 

60 – 30 – 10 – Fargeregelen er en god tommelfingerregel

Fargeteorien gir oss en del faste regler for hva som pleier å fungere bra, men 60 – 30 – 10-regelen er en god tommelfingerregel for hvordan fargevalgene i et rom burde kombineres og fordeles.

60 % -delen er gjerne veggene i et rom, kanskje i kombinasjon med tepper og møblement som gjenspeiler samme fargevalg.

30 % -delen kan avvike fra hovedfargen, men den skal vanligvis virke støttende, og avviker såpass mye at den gjør rommet til noe ensartet og spesielt. Dette kan være gardiner, antikke møbler, sengetøy, eller en vegg som skiller seg ut, for eksempel med veggpanel, eller ved valget av parkett eller ekte tregulv.

Den siste lille 10 % kalles gjerne en accentfarge, eller en kontrast. Dette kan være pledd, puter, kunstverk på veggen, eller en spennende lampe, eller et møbelstykke som passer inn i denne delen av kombinasjonen.

Fordelingsregelen fungerer for de fleste fargekombinasjoner som i grunnen går bra sammen, og det fungerer for monokromatiske kombinasjoner, hvor fargetoner kan kombineres på samme måte.

 

De vanlige oppskriftene for kombinasjon av farger i interiørdesign

Nå som vi har grunnlaget og fordelingsnøkkelen for fargevalg, er det siste steget for godt interiørdesign blitt langt enklere å forstå. Her finnes det noen faste fagbegreper for kombinasjoner, som vi skal ta en kort titt på.

En monokromatisk dekorasjonsstil, er en stil som bruker forskjellige intensiteter eller toner av den samme fargen, kan for eksempel godt kombineres med massivt heltre i en naturlig eller nøytral farge som passer inn i skalaen, eller som et litt brudd med resten av fargevalget for et rom. Forskjellige lyse toner av grønt kan med fordel kombineres med mørke tregulv, og hinter da til en abstraksjon av skogens ro.

Analoge kombinasjoner er samspillet mellom rene farger som ligger som naboer, som grønt og blått, eller oransje og gult, men da holder man seg innen forskjellige grader av blandingsforholdet mellom de to tilgrensende primærfargene. Om du vil inkludere gulvet i en slik fargekombinasjon, kan det være lurt å tenke på tone, men det er lett å knytte det hele opp med et lite gulvteppe som inngår i den analoge kombinasjonen.

Komplementære kombinasjoner kan også brukes, og da gjerne i samme tone. Her er det motsetningene som tiltrekker hverandre, og fargevalget består av farger, som mer eller mindre står direkte ovenfor hverandre i fargesirkelen. Hvis du vil tone ned kontrasten velger du en splittet komplementærfarge, hvor valget står mellom det nærmeste nabolaget til den faktiske komplementærfargen. Eksempler på dette er kombinasjonen av turkis og lys oransje, eller mørk grønn kombinert en likeså mørk vinrød. Mens turkise vegger er en god kombinasjon med lyse tregulv, ber fyldige vinrøde vegger om et aldret mørkere gulv.

Det er ikke vanskelig å kombinere teori og praksis når det kommer til fargevalg, men der er forskjell på nybegynner og mester. Ved siden av teori trengs det likevel erfaring for å få et perfekt resultat. Ekspertise og mange år med erfaring på området er noe som også gjør det mulig for oss å gi gode råd når det kommer til fargevalgene i interiørdesign - kontakt oss.